Lutgerdina Bouwverslag

Lutgerdina Bouwverslag

Het is nu 26.07.17 04:32 uur en dit verslag is voor het laatst bijgewerkt op 26.10.08 om 16:41 uur.

Inmiddels zijn we in bedrijf en nodigen we u graag uit al hotelgast, cruisegast of vakantiegast.

Onderstaande foto's zijn een selectie uit ca. 550 gepubliceerde foto's. Je kunt er ook voor kiezen om alle gepubliceerde foto's te bekijken.In de loop van 2004 gaan we op zoek naar mogelijkheden om een nieuw schip te kopen danwel te bouwen.We besluiten uiteindelijk voor nieuwbouw en na veel voorbereidend denk- en tekenwerk waarbij we uitstekend zijn geholpen door Euroship Services kiezen we er uiteindelijk voor om het schip (lxbxh 30x5x3.5 met overzakbare stuurhut) door Van Wezel Scheepsbouw in Heijen volgens onderstaande algemeen plan, te laten bouwen.

Daarmee zijn we aan een groot en kostbaar avontuur begonnen maar we kunnen gelukkig bogen op 25 jaar vaarervaring en dat komt goed van pas bij alle ontwerpbeslissingen die je voor zo'n project moet nemen. Tot nu toe hebben we er in elk geval nog geen spijt van.

Van de leverancieren die hebben meegewerkt aan dit project hebben we op veler verzoek een lijstje gemaakt.

In juni 2005 begint de bouw.Op deze pagina hebben we de voortgang geillustreerd enregelmatig foto's van de bouw geplaatst.Onderstaande foto's zijn een selectie van de meest recente ontwikkelingen. Je kunt er ook voor kiezen om alle gepubliceerde foto's te bekijken.Wil je meer weten, mail dan naar Ronald Pikkert.
Foto 1

Lutgerdina wordt door Van Wezel gebouwd uit een staalpakket van Euroship Services.
Foto 2

De platen worden vanuit de CAD applicatie geautomatiseerd afgetekend zodat de nummers en spantlijnen later gemakkelijk terug te vinden zijn.
Foto 3

en vervolgens ook geheel automatisch loupezuiver gesneden. Dit geeft een strak resultaat en het vermindert snijverliezen.
Foto 4

En het zijn geen kinderachtige platen. Dit zullen we toch gedurende onze levensjaren niet meer slijten.
Foto 5

En de spanten liggen gesorteerd
Foto 6

Doorkijkje naar voren. Tussen de stalen gasolietanks komt de RVS watertank.
Foto 7

Op 13-07-2005 begint de kop al een beetje vorm te krijgen.
Foto 8

Dit is de 8.1 liter 375 Pk krachtpatser.
Foto 9

Op 15 augustus is iedereen terug. Fijne vakantie gehad, lekker uitgerust worden de delen van de kont aaneen gezet.
Foto 10

Om vervolgens te worden gepast.
Foto 11

En dan herhaalt het spel zich voor de andere kant.
Foto 12

Op 5 september worden de eerste delen van het gangboord gelegd. Langs de stuurhut zijn ze breder gemaakt om meer ruimte te hebben voor de deuren en zijbolders.
Foto 13

Het dak ligt erop. Een blik in de woning geeft nu al een aardig beeld van de uiteindelijk ruimte. De vloer komt op nivo van de bovenkant van de gasolietanks. In de ruimte tussen de tanks komt de watertank.
Foto 14

Een discussie over het roefdek heen.
Foto 15

Soms moeten we zwaar nadenken hoe het verder moet.
Foto 16

Op 9 december 2005 zit een heel stuk van het halfrond dat rond het berghout wordt getrokken, erop. De onderbouw van de stuurhut wacht op EBR die de hydrauliek en de kettingen moet aanleggen. De zijboldertjes staat er ook al op.
Foto 17

Het is een beetje lastig om een overzicht van het schip te tonen en zonder stuurhut lijkt het kaal, maar hier is een poging.
Foto 18

Euroship heeft nog een paar mooie punten voor de spudpalen gesneden.
Foto 19

De jacuzzi ziet er nog wat kaal uit maar het idee begint duidelijk te worden.
Foto 20

Het wordt er zo gezellig van....
Foto 21

Daarom passen we de lier maar meteen op het voordekje en het valt niet echt tegen. De lier moet nog wel een stukje terug omdat de kattekoppen anders niet bruikbaar zijn maar veel van het autoluik hoeven we niet te missen.
Foto 22

Het resultaat is dat ook de stuurhut wit is.
Foto 23

De centrale ruimte is gecapuchoneerd.
Foto 24

Maar er is hoop. De jacuzzi is ingebouwd en alles past zoals gepland. De blauwe kleur komt straks als er water in zit nog beter tot z'n recht en een beetje schilderwerk in de omgeving doet natuurlijk ook wonderen.
Foto 25

Om de temperatuur bij het schip op een acceptabel niveau te houden, hebben we een tent om het hele schip gebouwd (40x7x8meter).
Foto 26

Het achterschip is van een waterlijn voorzien.
Foto 27

Voordat de anti-fouling erop mag, wordt een hechtprimer aangebracht. Het is 12 maart maar de koude speelt ons aardig parten. Je zou denken dat het langzamerhand wat warmer zou worden maar tegen nachten met -10 valt amper te stoken.
Foto 28

Voor het plamuren hebben we gelukkig hulp. De hoeveelheid werk valt tegen. In de verf zie je elk detail van de bouw en elke haal met de slijptol terug.
Foto 29

Het is 28 maart 2006.
Foto 30

Een eerste blik de wijde wereld in.
Foto 31

Hoog op de gele wagen...
Foto 32

En we zijn onderweg.
Foto 33

Opgeblokt op de kade langs de haven. Nog een nacht op het droge.
Foto 34

En nu hangen we definitief over de rand.
Foto 35

De Mazenburg sleept ons naar een kade. Daar zullen we zo snel mogelijk de motor operationeel maken zodat we zelf kunnen varen.
Foto 36

En even later liggen ze naast elkaar. Van de oude Lutgerdina is alleen de pet van de stuurhut te zien.
Foto 37

Met de kraan halen we de Jacuzzi omhoog zodat de electrische voorzieningen kunnen worden aangelegd.
Foto 38

De gegalvaniseerde korrels liggen tussen de spanten.
Foto 40

De stuurstand is nog niet afgewerkt maar de nooddesk functioneert prima.
Foto 41

Op de rivier kunnen we de piloot goed testen. Het is erg ontspannend varen.
Foto 42

De getoogde ramen worden binnen met een massieve mahonie lijst lijst afgewerkt.
Foto 43

Op 2 juni 2006 gaan we de laatste loodjes doen. Met 4 ton ballast in het achterschip horen we voor en achter goed op diepte te liggen. We liggen afgemeerd op het laatste verharde stuk van de loswal zodat we de auto dichtbij het achterdek kunnen rijden.
Foto 44

En daarna leggen we het schip weer veilig terug.
Foto 45

En in de werkplaats wordt gewerkt aan de kasten met ronde deuren.
Foto 46

Het meten van breedte.
Foto 47

Van twee kanten natuurlijk.
Foto 48

De tweede helft van juni worden de gastenverblijven in grote lijnen opgezet. Een blik in de stuurboord badkamer en de hal.
Foto 49

De mahonie achterwand van het bakboord gastenverblijf ziet er na de eerste laklaag al een stuk mooier uit.
Foto 50

De mooie zomer lijkt in Juli te zijn uitgeraast. Augustus brengt weinig zomerpret maar een kopje koffie lukt nog wel op het achterdek.
Foto 51

Op 15 september kijken we bij Gaggenau naar deze fraaie afzuiginrichting.
Foto 52

Eindelijk hebben we ook de naamletters van een verfje voorzien.
Foto 53

Twee symmetrische werkplekken, ideaal voor dubbele besturing als in een lesauto.
Foto 54

De entree naar de gastenverblijven is gelakt en de deuren zijn geplaatst. De glimmende slangen op de achtergrond zijn de luchtslangen van de airco. De roosters moeten er nog voor.
Foto 55

Doorkijk vanuit het bakboord gastenverblijf in de badkamer. De vloer is nog niet gelakt maar het geeft al een beeld van wat het gaat worden.
Foto 56

Ook de kussens van de eethoek worden even gepast. Daarna snel weer in het plastic want we zijn nog niet uitgebouwd.
Foto 57

Op 23 december 2006 wordt het kookeiland geplaatst en de apparatuur gemonteerd.
Foto 58

And we have liftoff.